Lidl Nederland introduceert uniek verspillings initiatief

Supermarktketen Lidl introduceert vandaag een nieuw initiatief om voedselverspilling grondig tegen te gaan. Onder de noemer ‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’ verkoopt de supermarkt op de laatste houdbaarheidsdatum verse producten voor 0.25 euro. Het gaat om groente- en fruitboxen, vlees, brood en gekoelde producten . Lidl wil met dit initiatief ervoor zorgen dat voedselverspilling in de winkels verleden tijd wordt.

29.08.2019 | Huizen
Verspilling

‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’ wordt vanaf vandaag in 20 winkels getest. “Dit is een concrete stap voor Lidl om voedselverspilling nog verder tegen te gaan. Wij pakken op deze wijze verspilling op de laatste houdbaarheidsdatum aan. De klant profiteert hiervan door verse producten voor slechts een kwartje te kopen, dat is win – win.’’, Aldus Quirine de Weerd van Lidl Nederland. De producten liggen herkenbaar voor de klant in de winkel. Het gaat om de volgende producten:

• 2 kilo groente en fruit box
  • Verse vlees ,vis- en vegetarische producten (per artikel)
  • Koelverse producten (bv koelverse sandwiches, gesneden groente en zuivel)
  • Hele broden en broodjes (per 4 stuks)  van onze bakkerijafdeling

Naast ‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’ start Lidl ook een pilot met de anti-verspillingsapp ‘Too good to go’.  Het doel van deze app is dagelijkse verspilling te verminderen en mooie producten alsnog op een bord te laten belanden in plaats van de vuilnisbak. De app biedt dagelijks ‘magic boxen’ aan gebruikers aan. Lidl sluit zich hierbij aan, om te kijken of de klant dit initiatief omarmt. Bij succes worden beide pilots dit jaar nog landelijk uitgerold.

Het tegengaan van voedselverspilling staat bij Lidl hoog op de agenda en de supermarkt heeft zich dan ook gecommitteerd aan de doelstelling om in 2030 in de gehele keten 50% minder te verspillen. De Weerd: ‘’Bij Lidl wordt van nature al weinig verspild. Dat past ook niet bij onze efficiënte en flexibele bedrijfsvoering, waarbij wij al jaren kijken naar een optimaal afgestemd productieproces en hergebruik. Dat we nu dit stuk op verse producten concreet en uniek aanpakken past ons uitstekend’’. Lidl werkt al sinds 2013 intensief samen met Voedselbanken Nederland om groente en fruit te doneren. Afgelopen twee jaar heeft de Voedselbank ruim 460.000 kilo ontvangen. In de winkels wordt de 30% kortingssticker gebruikt, op producten die nog maar kort houdbaar zijn. Daarnaast maakt Lidl afspraken met leveranciers om bijvoorbeeld producten met afwijkende maten af te nemen bij abnormale weersomstandigheden.