Alle Lidl winkels in Utrecht rookvrij

13.02.2020 | Huizen

Lidl verkoopt vanaf vandaag geen tabakswaren meer in haar winkels in Utrecht. Alle Lidl-winkels in Utrecht hebben een verbouwing ondergaan waarbij sigaretten en tabak uit de schappen zijn gehaald. De supermarktketen voegt de daad bij het woord en zet hiermee de volgende stap richting een rookvrije generatie.

Irene Peters, Jeugdarts GGD regio Utrecht en bestuurslid van AJN Jeugdartsen Nederland: “Nog steeds starten elke week honderden kinderen met roken. Wij willen kinderen beschermen tegen tabaksrook en de verleiding verkleinen om te beginnen met roken. Het verminderen van het aantal verkooppunten van tabak is hiervoor een goede maatregel.”

Lidl eerste supermarktketen die aankondigde te stoppen met tabak
Als duurzame organisatie heeft Lidl in mei 2018 al aangekondigd om als eerste supermarktketen te stoppen met de verkoop van sigaretten en tabak. Tot nu toe zijn er ruim 70 filialen omgebouwd naar rookvrije filialen. In totaal worden dit jaar 150 filialen omgebouwd. Uiterlijk in 2022 zijn alle tabakswaren uit het Nederlandse Lidl schap verdwenen.

Samenwerking Alliantie Nederland Rookvrij
Sinds begin 2019 heeft Lidl een samenwerking met Alliantie Nederland Rookvrij. De beweging ‘Op weg naar een Rookvrije Generatie’ is een initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en Longfonds.